Artikelen

BASIC SPELEN

"Maak het verschil in spelen"

 

 

 

 

Artikelen

BRON: AD april 2014

Waarom baby's geen genoeg krijgen van Kiekeboespellen

 

Wereldwijd reageren baby's geamuseerd op het simpele verstopspelletje 'kiekeboe'. De pret walst alle culturele en taalkundige grenzen plat en bovendien lijkt het kinderen nooit te vervelen. Wetenschappers bogen zich over het fenomeen waarbij kindjes leren om mensen, gebeurtenissen en voorwerpen te herkennen en te onthouden.

Oudere kinderen vallen dan weer voor de upgrade: verstoppertje © thinkstock.

© thinkstock.

 

Het een simpel kunstje en toch kan je er kinderen eindeloos mee entertainen. Het verbergen van de ogen, om die vervolgens langzaam terug tevoorschijn te toveren lokt een aanstekelijke glimlach uit die de tegenspeler op zijn beurt doet grijnzen. Kiekeboe is zo oud als de weg van Kralingen en wordt over de hele wereld gespeeld. Onderzoekers gingen na wat het precies zo universeel maakt.

 

Leerschool

Het spelletje is volgens psychologen een krachtige leertechniek dat de fundering blootlegt waarop ons volwassen denkpatroon is gebouwd. Een vroege theorie stelt dat het element van verrassing zorgt voor het amusement. Voor een baby is niets vanzelfsprekend. Ze worden geboren in een verwarrende wereld en leren stapsgewijs alles plaatsen in hun omgeving.

 

Vooral de eerste twee levensjaren van een kind zijn doorgaans rijkelijk gevuld met 'kiekeboe's'. Kinderen krijgen dan het besef dat bijvoorbeeld een bal achter de bank rolt en niet plots verdwijnt. Aan de hand van dit verstopspelletje leren kindjes het fundamentele principe dat dingen die je niet (meer) kan zien perfect kunnen blijven bestaan.

 

Kiekeboe

De reden waarom het spelletje nooit lijkt te vervelen, is omdat het mee evolueert met het kind. Na een jaartje slechts toeschouwer te zijn, leren baby's snel genoeg zelf de kneepjes van het vak. Ze nemen de controle over door zichzelf te verstoppen en opnieuw te laten verschijnen. Wat oudere kinderen zijn verknocht aan de charmes van verstoppertje.

 

BRON: AD april 2014

Baby's bewegen te weinig en worden dik

 

Niet alleen pubers en volwassenen, maar ook baby's en peuters krijgen te weinig lichaamsbeweging en te veel calorierijke voeding. Dat constateert Lucy Smit, voorzitter van de AJN (Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland).

 

 

Smit maakt zich grote zorgen over het veelvuldige gebruik van kinderzitjes als Maxi-Cosi's en gemaksproducten als 'pyjamapapjes' voor het slapengaan.

 

Volgens Smit is het bestrijden van obesitas op dit moment 'een van de grootste uitdagingen' van de jeugdgezondheidszorg, waartoe ook de consultatiebureaus behoren. 'Waar we vroeger hamerden op het voorkomen van gewichtstekort, zijn we nu vooral bezig met het voorkomen van overgewicht.'

 

Veel ouders zijn zich er volgens Smit onvoldoende van bewust dat ook heel jonge kinderen vrij moeten kunnen bewegen om calorieën te verbranden. 'Baby's horen genoeg tijd in de box of op een boxkleed door te brengen om met hun beentjes te zwaaien of op hun zij te leren rollen. Iets wat ze nauwelijks kunnen als ze vastzitten in een Maxi-Cosi, wippertje of zo'n kuipje.'

 

BRON: Erasmus Medisch Centrum ,

20 januari 2014

Baby’s zonder speelgoed als peuter vaker angstig.

Relatie ontdekt tussen speel- en leeromgeving en emotionele problemen bij jonge kinderen

 

Kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hebben dat bij hun leeftijd past, hebben als peuter meer kans op emotionele problemen. Dat ontdekte wetenschappelijk onderzoeker Jolien Rijlaarsdam van Erasmus MC op basis van observaties die bij gezinnen thuis werden uitgevoerd binnen het grootschalig bevolkingsonderzoek Generation R. Zij promoveert op woensdag 22 januari op haar onderzoek.

 

Kinderen maken in hun eerste levensjaren belangrijke emotionele, cognitieve en sociale ontwikkelingen door. De thuisomgeving van kinderen speelt hierin een cruciale rol. Wetenschappelijk onderzoeker en psycholoog Jolien Rijlaarsdam van Erasmus MC onderzocht in hoeverre kenmerken van de thuisomgeving van invloed zijn op de emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Zij ontdekte dat kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hadden dat bij hun leeftijd paste, op zowel anderhalfjarige leeftijd als op driejarige leeftijd meer emotionele problemen hadden. “Deze peuters waren angstiger, meer teruggetrokken of somberder dan leeftijdsgenootjes die dit speelgoed als baby wel binnen handbereik hadden”, zegt Rijlaarsdam.

 

Spelen met speelgoed stimuleert kinderen tot onderzoeken en interactie met anderen. Rijlaarsdam: "Voor dit onderzoek werden baby’s van gemiddeld drie maanden jong thuis bezocht. Tijdens dit bezoek werd geobserveerd of baby’s een eigen plekje hadden zoals een box of deken. Ook werd bekeken in hoeverre een knuffel, een rammelaar en speelgoed met geluid bij de baby in de buurt lagen om ermee te spelen. Dit speelgoed sluit aan bij de ontwikkeling van zeer jonge kinderen. Toen de kinderen anderhalf en drie jaar oud waren, vulden de ouders vragenlijsten in over de emoties en gedragingen van hun kinderen. Ik vond een duidelijk verband tussen een minder optimale speel- en leeromgeving tijdens de eerste levensmaanden en meer emotionele problemen op de peuterleeftijd.”

 

De promovenda hoopt dat haar proefschrift een bijdrage levert aan het verminderen van emotionele problemen bij jonge kinderen. Eerder onderzoek toont aan dat de sociaal economische status van gezinnen, waaronder het inkomen en het opleidingsniveau van ouders, sterk verband houdt met de emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. “Ik vond dat de speel- en leeromgeving van baby’s dit verband gedeeltelijk verklaart en dus bijdraagt aan een beter begrip van de relatie tussen de sociaal economische status van ouders en emotionele problemen van hun kinderen. Nu uit mijn onderzoek blijkt dat speelgoed al zo jong van invloed is op emotionele problemen, kunnen ouders en verzorgers hierop alert zijn”.

 

Rijlaarsdam maakte gebruik van gegevens uit de Generation R studie. Dat is het onderzoek naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 kinderen in Rotterdam. De kinderen worden vanaf de vroege zwangerschap tot hun jongvolwassenheid gevolgd.

 

Erasmus MC is het grootste en wetenschappelijk meest toonaangevende Universitair Medisch Centrum van Nederland. Bijna 13.000 medewerkers werken binnen de kerntaken patiëntenzorg, onderwijs en wetenschap continu aan een verbetering en versterking van de individuele patiëntenzorg en de maatschappelijke gezondheidszorg. Zij ontwikkelen hoogwaardige kennis, dragen dit over aan toekomstige professionals en passen dit toe in de zorg voor patiënten. De komende vijf jaar wil Erasmus MC uitgroeien tot één van de beste medische instituten in de wereld. Erasmus MC maakt deel uit van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU): www.nfu.nl.

 

 

 

Basic Spelen - KvK 24460808 - Rotterdam -info@basicspelen.nl - 0618673286